En kvinna som står framför ett team vid en whiteboard-tavla med post-it-lappar

Kravanalytiker

Om Cognos Consulting

Cognos Consulting är ett specialiserat konsultbolag med hög kompetens och lång historik som strävar efter att vara ledande inom sin nisch. Målet är att bli den självklara partnern och leverantören inom testning, kvalitetssäkring, kravanalys och ledning av IT-projekt. Det händer mycket positivt på Cognos Consulting, som är inne i en intressant och spännande utvecklingsfas. Nu söker vi dig som vill bli en del i ett växande team som arbetar med teknik i framkant och välkända kunder på främst den svenska marknaden.

Arbetsuppgifter

Som kravanalytiker på Cognos Consulting är du länken mellan verksamhet och utveckling. Du ansvarar för att säkerställa att våra kunders affärsbehov översätts till konkreta krav och tekniska lösningar.

I din roll arbetar du oftast projektbaserat nära både kunder och kollegor för att identifiera, analysera och strukturera krav. Du använder metoder som workshops och intervjuer för att samla in och förstå behov. Dessa dokumenteras i form av beskrivande epics/features/user stories, eller andra format som passar kundens sätt att arbeta. Rollen kan, beroende på uppdrag, även innefatta prioritering av krav, skapande av product roadmaps, samt delaktighet i test och validering för att säkerställa att leveranserna håller högsta kvalitet.

Arbetsplatsen

Cognos Consulting är en arbetsgivare som strävar efter en god balans i livet och att utveckla såväl medarbetarna, som teamet och bolaget. Som ett led i att vara en attraktiv arbetsgivare och en lärande organisation är del av arbetstiden förlagd till Cognos kontor i centrala Jönköping, där du tillsammans med teamet får möjlighet till kompetensutveckling och utbildning inom områden som du är intresserad av och vill fördjupa dig inom. Den övriga arbetstiden är normalt förlagd till arbetsplatsen ute hos kunden där du arbetar i olika projekt.

Vi erbjuder ett intressant och utvecklande arbete på en stimulerande arbetsplats och i spännande kundprojekt, med stora möjligheter till att påverka den egna arbetssituationen. För rätt person finns goda utvecklingsmöjligheter.

Kompetenskrav

Vi söker dig som brinner för att förstå och översätta verksamhetens behov till tekniska krav och lösningar. Du bör ha minst två års erfarenhet av kravhantering, affärsanalys eller motsvarande roller, samt en eftergymnasial utbildning inom exempelvis systemvetenskap, datavetenskap, ekonomi eller industriell ekonomi. Annan relevant utbildning och erfarenhet kan också vara aktuell.

Du har erfarenhet av agila arbetssätt som Kanban, Scrum eller SAFe och är van att använda verktyg som JIRA, Confluence och DevOps. Vi ser även att du har en god förmåga att dokumentera och visualisera krav på ett tydligt och strukturerat sätt.

Som person är du nyfiken, lösningsorienterad och skicklig på att navigera mellan verksamhet och teknik. Du är en serviceinriktad lagspelare som är kommunikativ, ansvarstagande och noggrann, med användaren i fokus.

Du behärskar svenska och engelska flytande i tal och skrift.

Meriterande kompetens

  • Personliga egenskaper - Väl utvecklad kommunikativ förmåga i både tal och skrift, samt en stark fallenhet för samarbete

  • Djup erfarenhet av att arbeta med krav-verktyg som exempelvis JIRA

  • Omfattande kunskap och erfarenhet av agila arbetssätt och metoder

Låter det intressant?

För mer information, eller för att skicka in din ansökan, varmt välkommen att kontakta VD Per Sjöholm.

per.sjoholm@cognos.se
0707-207809

Vi ser fram emot att höra från dig!